Rabu, 28 Julai 2010

Life & Its Limitation

"Life has no limitations, except the ones you make". -Les Brown


Bismillahirrahmanirrahim.
Salam Motivasi, Salam Inspirasi.

Pagi-pagi hari sy terfikir, apa yang sudah lama sy tinggalkan? Oh. Rupanya makanan motivasi. Kebetulan sy cari mood pagi-pagi di Facebook, ambil peluang untuk goda sedikit sebanyak kakak sulung sy yg jauh di perantauan. Sy terpandang kata-kata motivasi seperti di atas. Dan saya tertarik. Hakikatnya, lama sudah sy terbaca ayat itu. Cuma belum berpeluang berkongsi idea dan pendapat di blog ini. Amat sikit rupanya pengisian sy dalam blog ini. Semoga terus dikurniakan peluang dan kesihatan untuk terus berkongsi.

Sy google kemudiannya, who is Les Brown? Ternyata beliau orang hebat. Seorang pakar motivasi. Saya tertarik sekali lagi dengan ayat, "Shoot for the moon and if you fall, you will still be among the stars" yang sy lihat di website rasmi Les Brown.

Ok kita kupas tentang "Life has no limitations, expect the ones you make". Melihat dari sudut kehidupan, sy pasti ini 100% benar. Hakikatnya saudara saudari, rakan taulan sekalian, apa saja yang kita miliki bergantung kepada motivasi diri, keinginan diri dalam mencapai sesuatu. Contohnya, siapa dulu masa zaman kita kecil-kecil, pernah terfikir untuk menggenggam 201A dalam SPM? Tak pernah terfikir. Mungkin ada yang cakap pada diri sendiri, 'ini kerja gila. Tak nak lah ambil 20 subject. Terberak nak dapat score..' Tapi, sahabat kita hari ini berjaya mencapainya. Kerana apa? Kerana dia tidak meletakkan limit dalam usahanya, dalam impiannya untuk menjayakan sesuatu.

Dalam cerita kehidupan lain, selalu kita tolak tepi peranan keutuhan motivasi dan kekuatan iman dalam diri. Kita fikir, apa yang aku nampak depan mata, itulah yang aku buat. Which is, totally wrong! Sebab itu ada kata mengatakan, think out of the box. Kenapa? Perlu kah berfikir di luar kotak? Jawapannya, perlu dan sangat wajib. Sebab itu, kita kembali kepada tajuk utama, hidup ini tiada limitation melainkan apa yang kita cipta. Andai kita menyekat tahap pemikiran, dengan berkata, 'cukup la setakat ni saja aku rancang masa depan aku. Aku tak nampak dah yang lain..' Maka di situ sajalah kemajuan kita. Tetapi jika kita berfikir di luar kotak, rencanakan sesuatu yang mungkin orang lain kata, mengarut atau mesti kau x berjaya, tapi yang penting keyakinan diri kita, dan kita pasti bahawa apa yang direncanakan itu benar, maka kenapa perlu berundur dan berkata, tak apa lah. Aku give up! Ini pendekatan yang menggagalkan dalam hemah saya.

Saya ambil contoh mudah. Kenapa dalam hidup ini kita suka mengagungkan kehebatan orang lain? Sedangkan diri sendiri kita selalu kata, "aku tak hebat mcm si polan. Si polan genius, cepat pick up aku hampeh.." Walhal kita x terfikir pun yang si polan itu punyai usaha yang maha kuat dan kepercayaan pada diri bahawa dia akan berjaya. Dia makan pun sambil baca buku, tidur pun termimpikan buku, buang air sambil baca surat khabar, mandi pun masih bercakap sorang2 menghafal formula, dan sebagainya. Bukan sekadar otak cepat pick up atau gelaran genius. Semua itu bukan. Pokok pangkal apa yang kita set pada diri sendiri. Bangkitlah wahai sahabat. Andai selama ini kita fikir, aku tak boleh buat itu, aku takkan berjaya buat ini. Semua itu kita ubah. Kerana apa? Kerana kita perlu tahu bahawa setiap kegagalan yang kita tempuh dalam kehidupan berpunca daripada cara kita berfikir. Siapa sangka anda bakal menjadi Proffessor satu hari nanti? Atau Perdana Menteri barangkali? Siapa tahu? Segalanya atas kita. Tapi jangan dilupa hukum hakam Allah. Apa yang boleh dan apa yang tidak, jangan pula main redah. Berdosa hukumnya. 

"Shoot for the moon and if you fall, you will still be among the stars" 

Kecil-kecil dulu Abah selalu kata, 'abah nak kau tembak langit. Sebab kalau kau jatuh, kau masih ada awan untuk tampung kau. Kau tak tersembam kat tanah!' Sy fikir, kata2 motivasi abah dulu telah dikomersialkan hari ini oleh Mat Saleh termasuklah Les Brown. Segalanya benar dari sudut motivasi. 

Kecil-kecil dulu, manalah sy layan sangat motivasi. Memang nak termuntah bila mendengar orang menasihati. Tapi somehow bicara motivasi abah memainkan peranan yang maha hebat dalam diri saya. Sy mula terfikir, patutlah beria-ia abah nak sy jadi doctor. Kerana pada pemikirannya, doctor adalah profession tertinggi dalam carta Career Profesional.

Berbalik kepada Shoot for the moon and if you fall, you will still be among the stars, sebab itu mak bapak kita kecil-kecil selalu kata, 'esok kamu periksa ye nak? Nak dapat A kan? Bagus anak mak...' Walaupun peperiksaan subject Muzik. =p. Mak bapak kita juga selalu pesan, 'belajar sungguh2. Biar dapat no 1.. Nanti dapat hadiah..' Semua itu adalah motivasi seperti yang sedang kita bincangkan. Kenapa mak tak kata, 'kau tak payah dapat A pun xpe. Kau lulus pun mak dah bangga dah nak oi..' atau 'kalau kau dapat nombor 20 mak buat kenduri doa selamat..'?? Sebab apa? Motivasi itu penting. Kerana bila kita usaha yang termaksimum, andai tidak berjaya mencapai no 1 pun mungkin no 2. Takkan punya usaha kuat sungguh tiba2 dapat nombor paling corot. Mustahil. Sbb itu saya selalu target A dalam apa jua exam. Walaupun tau subject susah giler tapi positifkan minda lah. Jika awal-awal dah selamat target C, insyaallah fail lah tu. =)

Tapi kawan2, dalam apa saja usaha, apa saja tanaman motivasi yang kita lakukan, segalanya perlu balik kepada Allah SWT. Segalanya datang dari Allah swt. Itu sudah pasti. Cuma ingat saja janji Allah, Dia takkan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu berusaha untuk mengubah nasib mereka sendiri. Begitu juga kita. Tanpa usaha, takkan boleh berjaya. Usaha semata juga tidak membawa apa-apa yang pasti. Kerana redha Allah itu yang paling penting. Segalanya berbalik kepada Pencipta. Segala yang kita punyai, yang kita miliki adalah pinjaman dariNya. Berdoalah agar direstui tempoh pinjaman yang lama sebelum ditarik semula oleh Sang Murabbi.

Saya sekadar berkongsi cerita. Andai sudi berkongsi sama, silalah ke Comment. =)

Wallahualam.

~Seorang pejuang memang miskin rehat kerana kaya dengan semangat..... Renung2kan..

2 ulasan:

=) berkata...

yg penting hati...hati mengawal tindakan n step seterusnya..hati berkehendak..akal berfikir melaraskan anggota mengambil tindakan..=) kejayaan tanpa usaha n doa xkan tercapai..oleh itu sahabat..berusahalah menjadi yg terbaik!ramai yg mendoakan kamu..

Najlaa berkata...

Amin. Didoakan untuk kamu jua, sahabat!