Selasa, 7 Disember 2010

Rahsia Tarikh Lahir saya.

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum wbt.

Hari ini saya ingin berkongsi cerita. Menebar idea. Mana tau sahabat-sahabat, kaum keluarga sanak saudara, terasa ingin mencuba. Cerita bermula begini, kalau tidak silap saya ianya berlaku ketika saya menghadiri satu kem kerohanian di Ulu Langat. Kalau takpun di kampus. Saya sendiri terlupa.

Peristiwa 1:

Entah mcm mana saya sedang berborak-borak dengan Kak Nita (Pengarah STAD). Kemudian datang bos besar, En.Zam. En Zam kata pada Kak Nita, "cuba kira budak ni nombor berapa." Kak Nita kemudiannya minta tarikh lahir saya, dan dengan penuh sopan saya bagi. "29-01-1987". Muda lagi kan?hehe. Kemudian kira punya kira (sekejap je dia congak) then dia kata, "No 1, En Zam!". Saya blur. Apa maksudnya? Tak pernah sepanjang hayat saya exam dapat no1.hehe. Ni lah kali pertama dianugerah no 1. =) Dan sepantas kilat, secara spontan En Zam cakap, "I told u! U were born to be a leader!" p/s: Entah bila dia bagitau saya, saya dilahirkan sebagai ketua?

Peristiwa 2:
Beberapa minggu lepas, kami ada sesi borak-borak, senyum-senyum, lempar idea bersama beberapa org sahabat muslim. Alhamdulillah, kami diberi peluang untuk borak-borak, senyum-senyum dengan Kaunselor MMU, Kak Miza. Sekali lagi, terkeluarlah isu rahsia tarikh lahir. Kali ni saya dah tahu nombor ajaib saya, saya buat belagak sikit lah. Jadi tukang kira pula.hehe. But this time is better sbb panjang lebar huraian yg Kak Miza bagi tentang sifat manusia mengikut nombor tarikh lahirnya. Antara sifat No 1 yang dihighlight adalah: leader, degil, keras kepala, kreatif, blablabla. Banyak lagi la. Yang baik ada, yang huduh pun ada.hehe

Jadi, usai Solat Asar tadi, saya terdetik untuk belek-belek rahsia tarikh lahir saya. Malangnya, saya tiada bahan bacaan daripada bentuk buku untuk saya rujuk. So ambil kesempatan (sambil pinjam (curi) line internet orang belakang), saya pun google 'Rahsia Tarikh Lahir'. Kemudian tinggalkan dulu lappy comel ni dan Solat Maghrib. Dan sekarang ni saya baru lepas membaca dan mengkaji rahsia tarikh lahir saya menurut internet. Jeng jeng jeng. 

Saya buka 2 websites. 1 mengatakan ini:

Tafsiran Tarikh Lahir Untuk : Najlaa (Tarikh Lahir : 29-1-1987)
Nombor Peribadi :
1
Elemen :
Logam
Ciri Utama :
Sendiri
Sinopsis :
Disukai kerana kepimpinannya, namun bersendirian.
Tafsiran Umum Peribadi :
Bijak, pemimpin, pandai menganalisa orang, kreatif, banyak idea.
Warna Yang Sesuai :
Kuning, perak dan putih.
Status Body Mass Index (BMI) :
17 => Underweight (terlalu kurus. Dinasihatkan berjumpa dengan pakar pemakanan bagi mendapatkan nasihat pemakanan yang sesuai bagi meningkatkan berat badan kepada yang ideal.
Masalah Kesihatan Berkaitan :
Masalah pernafasan, paru-paru, asma, alahan kulit.





Ok yang ini special sebab ada BMI lagi kan. Ok fine saya terlalu kurus. Tapi itu tiada kena mengena dengan rahsia tarikh lahir. It is just that this website did asked for my weight and height. So what?hehe. What im talking about here is the tarikh lahir. So, lets abaikan the BMI.hehe. Andai berminat, boleh cuba di sini.

Website kedua pula, adalah daripada Dr Azizan. Anda kenal siapa Dr Azizan? Ala yg buat seminar rahsia tarikh lahir la, seminar jutawan la, mcm2. Org hebat Dr Azizan ni. And this is what i get.

Jika mahu cuba boleh click sini.

Berdasarkan gambarajah di atas, anda boleh dapatkan no tel Rich Richer Resources Network.hehe. Basically yg Dr Azizan ni siap tunjuk cara pengiraannya. Yang ni saya tak boleh terangkan, nanti ditangkap JAKIM kerana menyebarkan ajaran sesat menerusi blog. Bahaya weh!! Sebab saya pelajar undang-undang, bukan pengkaji rahsia tarikh lahir. =)

Kesimpulan yang saya dapat daripada kedua-dua penyelidikan mudah saya, saya dapati kedua-duanya menggunakan teknik pengiraan yang sama. Jangan taksub dengan penemuan ini ye rakan-rakan. Kerana pokok pangkalnya berbalik pada Allah SWT. Dia yang berhak menjadikan kita apa saja. Andai benar sifat yg tertulis, sifat saya, yang baik Alhamdulillah. Yang tidak baik, insyaallah saya cuba perbaiki. 

Basically, saya lihat banyak persamaan daripada apa yang dikaji secara metafizik ini. Dengan ini saya isytiharkan bahawa:
Najlaa Ayu, memegang nombor rahsia tarikh lahir 1. Elemen saya adalah Logam. Dan saya akui saya mempunyai sifat seperti berikut:
  • Sendiri. Tapi sebenarnya saya nak alter sikit kat sini. Saya rasa perkataan yang sesuai adalah berdikari. (suke suki aku je kan ubah kajian. peduli hape!). Ini berdasarkan cerita Umie Abah yang mengatakan 'Aten masa kecil memang tak suka bermanja, tak suka tidur atas riba Umie AbahTak mcm Syah. hehe. Memang aten suka buat hal sendiri.' Dan sifat ini saya bawa sehingga dewasa. Alhamdulillah. Tapi bila minta duit, tak berapa nak berdikarilah.hehe
  • Bijak. Mestilah saya bijak. Kalau tak, takkan ramai kena kelentong dengan saya.hehe. (tiada autoriti untuk mengangkat point ini. Maaf.hehe) Tapi Abah selalu kata, 'aten memang budak bijak.' Jadi saya anggap, doa abah hari-hari meresap dalam sifat diri saya.hehe. Ya Allah, betul ke aku ni bijak? Nak perasan pun rasa tak sedap hati. =)
  • Kreatif / Banyak idea. Well, kalau saya tak kreatif, mana mampu saya menyanyi hari-hari dengan diiringi petikan gitar sumbang (pinjam dari Huda), berDUETkan NZ, sambil mencipta lirik lagu dan melodi sendiri. Idea tidak pernah kering tidak kisah untuk disalurkan ke jalan baik mahupun jalan sesat. hehe. Tapi kebanyakannya jalan sesatlah.
  • Pandai menganalisa orang. This one, i think i should admit that at times, i could lah. Saya selalu tengok dari perangai dan keperibadian. Dan faktor sekeliling juga memainkan peranan. Most of the time, saya analisa dari cara bekerja dan cara bercakap atau menjawab persoalan. Tapi dont worry. Tidak sekalipun saya bukukan hasil analisa saya.hehe. I am not a reliable authority, babe.
  • Peka & Teliti. Ya saya Peka, bukan Pekak. Jangan salah baca. Terutama soal kerja. Dan jangan lempar tuduhan sembarangan pada saya, kerana saya sangat peka dengan tiap butir bicara yang keluar dari mulut anda. (Sekiranya waktu saya tidak terawang-awanglah.hehe). Saya juga teliti dalam urusan kerja juga. Tapi barang saya selalu bersepah. Jadi teliti tak bermakna kemas.hehe. Ingat tu!
  • Mempunyai semangat dalam persahabatan. Siapa bersahabat dengan saya, dia pasti tahu akan point ini. Saya berkawan dengan semua orang. Sebab itu saya ada perangai yang pelik-pelik. Kadang-kadang saya buat2 skema, kadang saya buat2 hampeh, kadang saya buat rajin, kadang saya jadi pemalas gila. Menjadi sesumpah juga kerana suka menyesuaikan diri dengan keadaan. Tapi yang penting kena tahu niat dihati. Saya seorang yang pasakkan nilai ikhlas sedalam-dalamnya dalam persahabatan. But once saya terusik dengan tikaman, then itu bahaya.
  • Pemimpin. Ok yang ini sifat terakhir untuk dibincangkan. Well, saya tidak rasa saya dilahirkan sebagai pemimpin seperti yang Dr Azizan kata. Cuma saya baru menjumpai bakat saya untuk memimpin. Masa lahir-lahir dulu tak ada pula Umie kata saya jadi ketua kepada bayi-bayi di nursery hospital itu.hehe. Oklah. Saya bersyukur sekiranya benar saya ada bakat untuk memimpin. Alhamdulillah, Allah beri saya peluang untuk memimpin. Sejak sekolah, tiada jawatan besar yang saya sandang kecuali Pustakawan, Penolong Ketua Kelas dan AJK kelab mcm tu aja. Di MMU barulah ditunjukkan oleh Allah bahawa saya mampu memimpin UPG dengan bantuan dan sokongan sahabat-sahabat. Bermula sebagai Vice President 1 pada tahun 2008/2009. Kemudian pada 2009/2010 menyandang jawatan President. Dan sejak itu Allah limpahkan lagi rezeki saya dengan peluang yang terbuka luas, menggunakan pengalaman dan bakat memimpin (dan poyo bila berbicara) untuk ke GMUN dan ASEAN + 3 Youth Festival, Vietnam. Syukur ya Allah. Syukur.
Oleh itu, siapa yang nak kahwin dengan saya (ok tak payah angkat tangan), sila make sure saya tidak over shadow tugas anda sebagai pemimpin keluarga memandangkan saya ini gila kuasa. Anak-anak nakal akan saya suruh kawad di bawah terik mentari. Giteww.hehe

Jadi, my secrets have been revealed. So anda, tunggu apa lagi? Cubalah!

2 ulasan:

ladyLOVESleisure berkata...

aten,

tolong kirakan ky punya, boleh? dgn abang iyeh punya sekali ok. 6/8/1976 thanks Xxx

Tanpa Nama berkata...

Tolong kirakan saya punya boleh tak, 25/4/1997. Harap dibalas...