Rabu, 28 September 2011

Satu Inspirasi


Bismillahirrahmanirrahim.

Budak kecil di atas, selalunya dikatakan mempunyai iras wajah saya. Hakikatnya dia bukan anak saya, tetapi anak buah saya. 

Nampak budak kecil di atas seperti kecil. Memang kecil di mata. Tapi di hati saya, besar penangannya.

Bila mana saya sunyi, saya bosan, saya rindu, dia menjadi salah satu inspirasi saya untuk terus bangun dan hidup dengan ceria.

'Kakak nak tak duduk dengan Ucu, jadi anak Ucu?'

'Nak. Nak.'

'Kakak tak kisah? Nanti tak boleh jumpa Mama, Papa, Irdeen, Marrissa.. Kakak tak rindu diorang nanti?'

'Tak kisah. Kakak nak duduk dengan Mama Aten. Kakak takkan rindu punya.'

**Ucu adalah bahasa diri saya. Mama Aten adalah panggilan anak-anak buah pada saya**

Waktu saya nak balik ke Melaka, budak kecil ini menghantar saya ke pintu rumah, kemudiannya menghantar saya ke pagar pula. Ketika di pintu rumah:

'Mama Aten dah nak balik ke?'

'Haah. Ucu kena balik Melaka. Kena belajar..'

'Kakak nak ikutlah!'

'Mana boleh. Ucu kan belajar..'

'Kan semalam Mama Aten kata Kakak boleh duduk dengan Mama Aten..'

'Erk..'

Bila di pintu pagar, dia hadiahkan flying kiss bukan main banyak. Haih. Sweet.

Kesimpulannya, jangan bergurau senda dengan anak-anak buah dengan perkara-perkara nonsense. Inilah contoh apabila anak buah menjadi inspirasi kepada makcik dan makcik menjadi inspirasi kepada anak buah. 

Kami berdua memang ngam mungkin kerana masa dulu selepas waktu pantang kakak saya, saya yang baby-sit budak kecil ini. ;) Tapi anak-anak buah lain pun saya ngam juga. Maklumlah, saya lah geng bas sekolah mereka. Yang penting, anak-anak buah saya, adalah inspirasi saya.

Haih Najlaa. Jangan sampai bawa lari anak orang sudah.. Oh ya. Budak kecil di atas namanya Ayu Irdeena Batrisya. Selalu perasan cun macam Siti Nurhaliza. ehehe

Subhanallah. Besarnya nilai satu inspirasi.

Tiada ulasan: