Isnin, 24 Mei 2010

Hebatkah Kita?

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum wbt  dan Salam 1 Malaysia.

Lama tidak sy lemparkan pandangan, atau sisipkan perkongsian kehidupan dan motivasi di blog ini. Penuh sawang nampaknya. Maaflah ye sekiranya ada yg menanti. Jika ada. Jika tak ada pun tak mengapa. Saya terlalu sibuk menjalani urusan seharian. Sedikit sebanyak hanya mampu memberi update di blog alkisahnya. Tapi tak bermakna blog ini terus saya tinggalkan. Blog ini masih memberi makna besar kepada saya.

Hari ini saya nak bercerita tentang kehebatan manusia. Hebat sangat kah kita ni? Tak hebat mana pun. Segala yang kita punya adalah milik Allah swt yang dipinjamkanNya kepada kita untuk sementara. Yang hakiki, hanyalah Dia. Alkisahnya, semalam saya mengalami satu peristiwa. Yang memanggil saya untuk menulis perihal ini. Mungkin kerana geram? Atau mungkin kerana terpanggil untuk mengusik isu berlagaknya manusia bila punya pangkat, nama, darjat. Tak mengapa. Kita bincangkan dahulu.

Semalam, saya pergi berjumpa seorang teman lama. Dia tinggal bersama makciknya kini di sebuah bandar yang di panggil persekutuan. Hebat. Makciknya hebat. Punyai pangkat di sebuah kementerian. Punyai gelaran Dato'. Kerajaan memberinya rumah untuk diduduki sementara bekerja, sebuah rumah yg saya kira, banglo agaknya. Walaupun hanya diduduki oleh beliau, anaknya, bibiknya dan teman saya ini. Tapi, teman saya ini hanya duduk sementara. Jadi, sebuah rumah mewah itu hanya diduduki oleh 3 orang penduduk tetap sahaja. Kerajaan juga menyediakan kemudahan sebuah kereta Perdana V6. Standardlah kan. Kerajaan akan bagi kereta buatan Malaysia yang paling hebat. Baguslah. Sbb dia berjasa untuk kerajaan. Sy juga difahamkan dia memegang darjat Jusa C. Hebat. Hebat.

Kebetulan, tengahari itu sy leka berborak cerita2 lama dengan teman ini dalam biliknya. Biasalah. Gossip2 awek muda. Lama tak bersua. Tiba2 terdengar bunyi Pon-Pon. Oh, makciknya sudah pulang dari kerja agaknya. Teman sy meminta sy mengalihkan kereta. Sy pun turun. Mungkin sedikit lengahlah. Sy turun untuk mengalih kereta yg saya parkir, remote kereta pula buat hal. So, disitu mungkin ada lewat 30saat. Tiba2 sy dengar enjin kereta mengaum, vroom vroom. 2 Kali. Bermakna, kepada sesiapa yg tahu membawa kereta ia bererti pedal minyak ditekan. Tak sempat sy alih kereta, kereta Perdana V6 hitam meluncur laju terus masuk ke belakang kereta yang saya parkir. Pelik sy. Tadi suruh alih. Sekarang kereta di blok pula. X mengapa. Sy tetap alih ke satu sudut tepi. Kemudian, makcik itu tadi terus keluar kereta, hentak pintu dengan hebat, laju2 masuk rumah. Tercengang saya melihat muka berkerut2nya. Dalam hati berkata, aku ni tetamu. Macam kena balik je macam ni punya gaya.

Teman saya masa itu berdiri dipintu tak terkata apa. Makciknya hanya berkata, "Umi nak cepat ni!" Sy tak pasti apa perasaan yang perlu saya ada. Nak marah, tak perlu kot. Sebab itu memang rumah dia. Walaupun atas belas ihsan kerajaan. Walaupun kerajaan mampu untuk sediakan kemewahan itu semua pun kerana duit cukai yang dibayar semua rakyat jelata. Jadi bagaimana? Yang sy fikir masa itu, Hebat sangat kah dia ni??

Sy masuk ke dalam rumah setelah selesai mengalih kereta, sy lihat kelibat makcik sudah tak ada. Teman sy duduk di dapur bersama sepupunya. Saya pun duduk sekali. Tapi, otak saya sangat jamm waktu itu. Tak terkata apa. Masih terkejut dengan aksi berlagak murahan org kerajaan yang punya nama tapi tak punya rasa hormat. Sy kemudian katakan kepada teman sy, sy mahu pulang. Dia kelihatan bersalah. Tapi sy tekankan, bukan salah dia.

Yang saya pelik perihal manusia ni, bila kita terlalu rasa hebat, kita selalu lupa untuk hormat pada manusia lain. Tak kisahlah muda atau tua, kanak2 atau budak terencat akal. Mereka tetap manusia. Sampai bila seseorang yg punyai pangkat, akan terus memegang pangkat nya? Sampai ke liang lahad kah? Tidak sama sekali! Sampai ke bacaan talkin kah gelaran Dato' akan dibawa bersama2 namanya? Tidak! Sampai kuburkah dia yang punyai harta akan terus membawa hartanya bersama? Mesti tidak! Jadi apa yang tinggal? Jika dengan sifat ini, tak punyai rasa hormat, tak punyai skill hubungan baik sesama manusia, alamatnya. Haih, payah nak dibicarakan. Mungkin bila mati, orang lupa tentang kehebatannya, orang sibuk berkata tentang sifat buruknya. Hati manusia. Kita sendiri tahu jika sekali kita rasa sakit hati, sampai mati akan kita ingat. Nauzubillah. Sy tak mahu jadi seperti itu.

Berkali-kali teman sy meminta maaf atas sifat makciknya. Sy katakan, bukan salah dia. Tapi salah tuan punya badan. Masih terngiang2 deruman enjin kereta vroom vroom. Sy rasa amat tak boleh diterima akal. Sy persoalkan, kereta perdana itu manual ke? Kalau manual ada logiknya mungkin untuk balance kan clutch dan minyak, enjin mengaum lebih. Tapi, kalau automatik, tak ada relevannya di situ. Tapi  tak mengapa. Anggap je itu kesilapan sang kaki yang lenguh menekan brek. Huh. Tak lama lepas kami bersiap untuk keluar, teman saya bertanya kepada bibik. Dato' buat apa? Bibik jawab, Dato' tidur. Sy menggeleng lagi. Tadi kata nak cepat, tapi boleh tidur pulak. Haih. Manusia..

Geram hati sy. Sy bebelkan sepanjang saya memandu. Tapi masih cuba mengeluarkan bicara manis menghiris kalbu lah.hehe. Sebab, golongan berlagak hebat seperti inilah yang membawa imej buruk kepada badan Eksekutif kerajaan. Orang lihat seorang bersifat seperti ini, orang terus membuat kesimpulan, semua ahli kerajaan berlagak. Walhal tidak! Itu masalah nya. Tapi jangan salahkan masyarakat semata-mata. Kerajaan perlu ambil berat tentang imej yang dibawa oleh eksekutifnya, kerana imej itu yang melambangkan mereka. Taubat rasa saya untuk ke rumah itu lagi. Lain kali jumpa di tempat lain jelah teman ye! Entah lah. Saya memang sensitif sangat dengan perkara seperti ini. Mulalah saya nak kata, kamu ni belajar tinggi, kerja bagus, otak pandai. Tapi still sesama manusia kamu, kamu di tahap palik buruk. Kamu perlu pergi sesi kaunseling, belajar tentang motivasi hidup. Manusia kurang motivasi, dia kurang toleransi. Dia kurang prihatin. 

Kalau saya ni manusia yang tak pernah keluar dari kepompong hidup keluarga saya semata, tak mengapa. Memang keluarga saya orang biasa. Tidak berpangkat tinggi. Tapi tahu erti Hormat. Hakikatnya, saya pernah saja berhubung baik dengan golongan Datuk, yang berpangkat. Ahli dewan undangan negeri, pihak jabatan ketua menteri, tapi tak dalah berlagak sampai tahap ini. Saya minum semeja dengan orang-orang hebat mcm ini. Tak ada pun perangai berlagak mcm Dato' tadi. Haih. Tak boleh terima dek akal sungguh!

Tapi apa yang saya nak tekankan di sini adalah kadang2 kita sebagai manusia lemah ni kita lupa. Lupa pada hakikat kehidupan yang sementara. Lupa pada pinjaman nikmat yang sementara. Yang bukan milik hakiki kita. Kita lupa diri. Kita lupa segalanya adalah tawaran yang boleh menterbalikkan iman, yang memanaskan hati kita. Tatkala itu sang Syaitan suka lompat2, gelak guling2 menghanyutkan hati manusia dalam dunianya sendiri. Hidup bukan hubungan antara kita dan diri kita semata. Hidup adalah hubungan kita dengan Allah, hubungan kita dengan Alam dan hubungan kita sesama manusia. Kalau satu pun kita tinggal, tidak lengkaplah sesebuah perjalanan yang dipanggil Way Of Life. Iaitu, Islam. Jadi, walau di mana kita berada, elok kita persoalkan semula kepada diri sendiri, 'Hebatkah kita ni??'

Wallahualam

2 ulasan:

aziebestikamu berkata...

yang penting sematkan dlm diri kita sndiri asal usul kita..sesungguhnye stinggi mane kita belajar,..setinggi mane pangkat kite..sebesar mane kereta, rumah kita..sebanyak mana harta kita..semua tu sementara..n hakikat yg perlu diterima..ianya hanya bersifat sementara..ada yg lg berkuasa..jgn sampai nikmat yg dipinjam pd hari ini ditarik semula..kepala dh terhantuk bru nk mengelak..huhu..pe2 pun hati letak segalanya..

Bi berkata...

sy meletakkan diri sy serendah yg mungkin dengan penuh ikhlas ingin mohon ampun n maaf..sy hanya manusia biasa yg tak mampu nak control manusia lain n tak mungkin mampu nak control suasana keruh yg dicetuskan org lain..yang sy mampu cuma mintak maaf n ampun banyak2..ampunkan sy