Selasa, 29 Mac 2011

Restu Ayah Bonda: Terima Kasih Umie Abah!

 Bismillahirrahmanirrahim.

"Kau agak, Tun Mahathir, Najib Tun Razak, ada gigit kuku macam Abah ni tak?"
Itu antara soalan kelakar yang Abah ajukan pada saya pagi tadi semasa dalam perjalanan untuk menziarahi saudara yang meninggal dunia. Abah bertanya begitu sambil dia sendiri menggigit kuku.
"Walaupun diorang tu PM, diorang manusia jugak, Bah!"
Sahabat-sahabat, kita selalu fikir, bila orang itu berjaya di kemuncak, mesti hidup dia amat beza. Tapi, beza tara mana sangat. Mungkin tak cukup tidur, mungkin berfikir lebih sikit daripada biasa, mungkin kerja banyak sikit, mungkin kurang masa bersama keluarga. Tapi, segala usaha yang dilakukan, segala penat lelah yang dikorbankan, berhasil ke tanpa restu ayah bonda mereka? Agak-agaknya, berbuah hasil ke segala usaha tanpa redha ayah bonda? Saya rasa tidak.

Saya sekadar berkongsi pendapat. Andai pendapat ini tidak dipersetujui, salam kemaafan saya hulurkan. Semasa giat berpersatuan, saya didatangi beberapa orang sahabat mahupun adik-adik yang mempunyai masalah lebih kurang sama. 

Situasi 1: Awak, saya tak tahulah macam mana. Saya dah janji dengan mak/ayah saya untuk fokus belajar, tak pegang apa-apa jawatan dalam persatuan, tapi saya terpaksa ambil juga tanggungjawab ni. Urm...

Situasi 2: Kak, saya stress la. Mak ayah saya bising la tengok saya aktif. Mereka tak faham apa yang saya cuba usahakan!

Situasi 3: Mak saya tak tahu pun saya pegang jawatan ni. Tak sanggup nak bagitahu. Takut dia terluka.

Sahabat-sahabat, kita jangan lupa. Redha Allah datang bersama Redha Ibu Bapa. Kalau Ibu Bapa tak redha, macam mana Allah nak redha? Kecuali dalam hal-hal tertentu, kita boleh lah memungkiri kehendak ibu bapa. Tapi, dalam kebanyakan perkara, restu ibu bapa adalah satu tuntutan ataupun keperluan. Sama mcm hal perkahwinan, kalau berkahwin dengan pasangan yang tidak direstui oleh ibu bapa, perkahwinan itu kebiasaannya dilanda tsunami. Betulkan??

Kenapa kita, bab kahwin, bukan main perjuangkan restu ibu bapa. Bab lain, kita belakangkan ibu bapa? Patut ke? Tak patutlah, kawan-kawan.

Zaman Persekolahan

Ok. Izinkan saya berbicara melalui pengalaman peribadi saya. Ketika di MRSM Pasir Salak dulu, saya adalah antara pelajar perempuan yang paling aktif. Sebutkan saja sukan apa, semua saya terlibat. Ping-pong, bola tampar, bola baling, olahraga, merentas desa. Saya tidak mewakili sekolah dalam Bola Jaring saja. Yang lain, saya sapu bersih. Sejak tingkatan 4, saya mewakili MRSM ke pelbagai kejohanan sama ada antara MRSM-MRSM mahupun sekitar daerah Perak Tengah. Saya tak kenal erti bosan. Menang kalah belakang kira, yang penting kepuasan.

Satu hari ketika di tingkatan 5, saya terpilih untuk mewakili MRSM ke Kejohanan Ping Pong MSSD Perak Tengah. Ping Pong adalah sukan kegemaran saya sejak sekolah rendah. Jadi, rasa teruja itu lebih. Saya bersungguh-sungguh ingin memenanginya. Satu hari saya maklumkan pada Umie, saya mahu mewakili sekolah untuk pertandingan itu. Tapi Umie di hujung talian telefon menghalang keinginan saya. Kata Umie, 'Cukup-cukuplah tu Aten. Belajar lah pulak. Tahun ni kau SPM!' Kali ini, suara Umie tegas. Kecewa saya.

Tapi, dek kerana minat. Saya tak pedulikan kata-kata Umie. Saya teruskan juga mewakili sekolah. Kesah apa dengan Umie??hehe. Masa tu, pergi dengan penuh harapan. Rasa mcm boleh menang sebab berlatih bersungguh-sungguh. Saya main untuk Single dan Beregu. Hari perlawanan, belum apa-apa saya kalah. Saya kalah bodoh. Saya kalah buang bola. Saya kecewa. Kecewa gila. Menangis pun tak ada guna.

Dalam van semasa perjalanan balik, saya fikir. Apalah malang. Tak boleh terima kalah bodoh mcm tu. Tak pernah main sebodoh itu. Tiba-tiba terfikir, 'mungkin sebab aku pergi perlawanan ni, Umie tak izinkan. Aku bertanding, aku mengharapkan kemenangan, tapi aku lupa aku tak bawa bekal. Restu Umie aku tak bawa..'

Itulah saat dan ketikanya saya sedar diri. Saya sedar bahawa jangan ambil mudah dengan restu dan redha ibu bapa. Doa mereka, makbul dan mujarab sekali!

Zaman Universiti

Ketika saya di Universiti, saya lebih mengambil sikap berterus-terang. Saya ceritakan segala perjalanan aktiviti-aktiviti saya. Sejak mula, hingga kini. 

Tahun 2009 saya mula aktif. Saya mengembara bersama UPG sebagai seorang Vice President. Saya tidak punyai pengalaman, tapi saya perjuangkan tanggungjawab saya bersama bekal. Restu dan doa Umie dan Abah, sentiasa bersama saya. Daripada saya mula sibuk membangunkan FaciTeam bersama Shahmi di bawah pimpinan Rezal sebagai President UPG waktu itu, sampailah saya menempuhi waktu kemuncak 2009 di mana saya menjadi HOD Activity untuk Desa Tercinta Perlis, tiap perjalanan saya ditemani pesan-pesan Umie dan Abah agar melakukannya sebaik mungkin. Alhamdulillah, berjalan baik semuanya. Memang dugaan tu tetap ada, tapi kekuatan diri menjadi bekalan juga. Berani kerana benar, kan? =)

Tahun 2010, saya lebih giat. Memegang tanggungjawab sebagai President UPG wanita pertama bukan satu perkara anak-anak. Diletakkan harapan, dihujani pelbagai kesangsian seperti 'boleh ke perempuan ni lead UPG?', dihalangi dengan pelbagai jenis cabaran. Alhamdulillah, berjaya melaluinya. Mungkin saya tidak berjaya membawa UPG pada satu tahap baru tetapi saya fikir saya berjaya mengembara bersama teman-teman, explore dunia, cari pengalaman bersama-sama. Terutamanya HICOM saya, dan Faciteam. Agak jauh kita mengembara. Dari Zero kepada Hero. Alhamdulillah, alhamdulillah. Berkat sokongan semua dan restu ibu bapa. Kadang-kadang bila dihujani masalah, saya call Abah minta pendapat, bagaimana hendak selesaikan. Satu perkara pasti, dalam kebanyakan masalah yang timbul, bukan disebabkan oleh sesuatu program tersebut, tapi sebab sikap manusia. Itulah cabaran terbesar. Dalam tempoh ini, selain sempat memimpin beberapa program, saya juga sempat menjadi HOD Aktiviti untuk ISS Homestay. Ya Rabbi. Perangai pak-pak arab ni, kusss semangat. Saya ni dah lah kecil, nak jerit-jerit untuk dapatkan perhatian mereka satu hal lagi. Tapi, alhamdulillah. Hari ini boleh lagi kenyit2 mata dengan mereka.hehe

Usai tanggungjawab bersama UPG, saya fikir tamat sudah perjuangan saya. Rupa-rupanya saya silap.hehe. Dijemput mewakili MMU, menjadi sebahagian daripada delegasi Malaysia ke Global Model United Nations adalah satu tahap baru yang perlu diteroka. Peluang yang datang, tidak pernah saya terfikir untuk memilikinya. Tapi, diambil juga peluang ini, diangkat seperti satu tanggungjawab untuk terus melakukan yang terbaik. Bersama restu Umie dan Abah, saya bulatkan semangat. Terpaksa meninggalkan kelas untuk beberapa minggu bukan perkara mudah untuk dilakukan, tapi setelah diyakin Umie Abah, saya teruskan perjuangan. Alhamdulillah. Selesai tanggungjawab setelah puas mengharungi 3 tahap kursus sebelum ke persidangan antarabangsa yang sebenar. Berkat doa restu ayah bonda, kawan-kawan.

Tak lama selepas itu, menerima durian runtuh pula. Kali ini untuk ke Vietnam, menjadi salah seorang daripada 5 orang delegasi Malaysia untuk ke ASEAN+3 Youth Festival, Hanoi. Ini cabaran baru, peluang baru, tanggungjawab baru. Terpaksa menjalani latihan menari, berbincang bagaimana untuk berkongsi tips pembangunan belia Malaysia untuk ASEAN, berbincang bagaimana untuk mempromosikan budaya Malaysia ke persada antarabangsa. Paling saya bangga, saya bawa nama MMU hingga ke Vietnam terutamanya apabila saya didatangi seorang wartawan daripada media sana. Bila disoal, belajar di mana? Saya nyatakan dengan jelas, Multimedia University, Melaka Campus, Malaysia. =) Bagaimana boleh sampai ke Vietnam? Tepuk dada, tanya Allah. Semuanya datang dari Dia, bersama restu ayah bonda. 

Yang terbaru, saya menghadirkan diri untuk sebuah bengkel pemimpin muda, berbincang dan bersidang perihal belia negara. Aduh. Tiba-tiba belia pulak dah!hehe. Tapi, ini satu proses pencarian ilmu. Selamat pergi dan balik dengan selamat. Apa lagi nak kata? Alhamdulillah. Berkat restu ayah bonda yang sentiasa memahami kehendak jiwa saya yang suka menggaulkan diri dalam aktiviti kemasyarakatan. Paling seronok bila setiap kali habis berprogram, Abah Umie akan tanya, 'So, hows your program? Was it nice? Ok? Banyak ilmu dapat?' Seronoknya bukan kepalang apabila boleh berkongsi cerita bersama ibu bapa. Waktu ini terasa dekat benar dengan mereka. Seperti mereka sahabat-sahabat yang perlu dikongsikan segala cerita.

Gentar Jiwa

Jadi, hari ini kalau sahabat-sahabat tanya saya, bagaimana boleh mengharungi itu dan ini dalam masa sama masih belajar, perlu score dan sebagainya. Saya simple, saya buat kebajikan, saya tak buat dosa. Allah tidak memungkiri hak-hak hambaNya yang layak beroleh kebaikan. Saya banyak berprogram, saya sibuk tak pulang hujung minggu, saya tidak melepak di tepi-tepi jalan, saya tidak berdating sampai tengah malam, saya tidak ber-clubbing sampai lupa daratan. Tapi saya ber-meeting memerah idea menjayakan sesuatu, saya berprogram mengutip selagi banyak ilmu yang boleh, saya bersama masyarakat membina ukhuwah serapat mungkin. Dan paling penting, restu Ayah Bonda bersama saya, yang membawa restu dan redha Allah swt bersama. Perlukah ada gentar bersisa di dalam jiwa?

Jelas berbeza

Bila difikir-fikir, amat jelas beza dua alam kehidupan. Zaman persekolahan, dan zaman di universiti. Kematangan, rasa tanggungjawab, keinginan, pengalaman, doa restu ibu bapa, semangat perjuangan, teman-teman yang hebat, semuanya bercampur gaul mewujudkan sebuah perjalanan hidup yang sangat mengasyikkan. Bukan asyik sehingga terlena. Tapi terlalu asyik sehingga tidak pasti, bila mana titik noktah akan terwujud. 

Sahabat-sahabat, jangan pernah rasa rugi bila menceburkan diri dalam dunia ini. Peluang, adakalanya datang muncul dengan sendiri. Adakalanya kita yang perlu cari. Asalkan niat di hati untuk mengembangkan ilmu dan pengalaman, tiada apa yang perlu digusarkan. 

Kalau dulu, bila hendak melakukan sesuatu, mungkin timbul rasa sangsi, rasa takut. Takut orang kata 'kau ni poyo lebih lah!' atau 'kau bajet kau bagus ke?' atau 'kau sedar tak kau ni gila kuasa?' dan sebagainya. Tapi kini semuanya berbeza. Setiap semangat perjuangan yang dikongsi bersama ibarat satu nikmat kekeluargaan bersama sahabat-sahabat. Terasa hebat di kelilingi manusia-manusia hebat bernama sahabat.

Sahabat-sahabat, bak kata Ustaz Hasrizal, 'seorang pejuang memang miskin rehat' dan saya tambah 'kerana kaya dengan semangat'. Jadi, seorang pejuang memang miskin rehat kerana kaya dengan semangat!

Perjuangan saya belum tamat. Semangat saya belum mati. Selagi diminta berkongsi, selagi itu saya teguh berdiri. Moga redha Ilahi terus menemani, moga restu Abah Umie takkan pernah berhenti. Terima kasih, Abah dan Umie!

Galeri Penuh Aksi dan Memori:
Suka cik kiah!
ASEAN + 3 Youth Festival, Hanoi
Proud to be Malaysian!
Persidangan GMUN.
Siapa kenal lelaki berbaju melayu itu? Johan Pidato Antarabangsa tu!
Saat teramat manis 2010.
Amat manis juga.
Who's d best? OC!
Ketika masih bertatih.
Tingkatan 4: Kejohanan Sukan MRSM Zon Utara; MRSM Pendang
Kejohanan yang mengecewakan tapi mendidik diri.
Usai perlawan Bola Baling peringkat Daerah Perak Tengah. Muka hitam belengit!
Kejohanan Sukan MRSM Se-Malaysia, Kuantan Pahang.
Terjumpa gambar Tingkatan 1, sedang menari!haha
Syukur. Alhamdulillah.

Tiada ulasan: