Jumaat, 29 Jun 2012

Legal Aid - Kongsi Pengalaman

Saya selalu meyakinkan diri bahawa saya tidak perlu untuk berada dalam golongan 'practitioner' di dalam bidang undang-undang ini. Barangkali kerana saya muak dengan isu saman menyaman kerana, wang, harta dan nama. Khususnya dalam hal Sivil. Bosannya, hanya Allah swt saja yang tahu.

Perasaan dan pandangan ini selalu saya kongsikan dengan seorang teman seperjuangan di dalam bidang sama. Hebat, dia juga merasakan perkara dan perasaan sama. Namun, semenjak dua menjak kami memulakan tugasan 'Legal Aid' atau 'Bantuan Guaman' kami, kami mula perlahan-lahan membuka mata. Malah dia sendiri berkata kepada saya; "sekarang saya tahu kenapa kita di sini, dalam bidang ini, hari ini. Kerana legal field ini memerlukan kita, Fateen.."

Berapa ramai antara kita yang berazam untuk belajar bersungguh-sungguh, bekerja yang bagus-bagus, dapatkan gaji yang lumayan dan mewah, mendirikan tangga yang grand-grand dan the list goes on. Sehingga kita terlupa, di ruang mana dapat kita selitkan sedikit sumbangan kepada masyarakat, kan? Ramai antara kita berfikiran, andai aku dapat sediakan segalanya untuk anak-anak dan isteri aku (keluarga seluruhnya), pasti mereka akan senang dan bahagia, dan aku juga senang jiwa. 

Tetapi ada tak kita fikir bahawa kesenangan dan kemewahan yang kita beri belum tentu menjamin kebahagiaan kita dan mereka sebenarnya. Kita mungkin mampu menyediakan segala-galanya tetapi kita terlupa bahawa dunia di luar sana terlalu menduga dan menggoda sehinggakan anak-anak kita nanti, andai tidak kuat jiwanya boleh tersungkur ke dalam lembah hina. Jangan sehingga waktu itu tiba, kita mula menggaru kepala dan bertanya kepada diri sendiri; "masa aku senang, kaya, apa aku buat untuk bantu masyarakat?"

Legal Aid - Kongsi Pengalaman

Berkongi sedikit pengalaman dalam menjalani Bantuan Guaman, Selasa lalu saya tidak ke Penjara tetapi menjalankan follow-up untuk kes-kes yang diambil minggu sebelum itu. Tidak banyak yang dilakukan, setakat menghubungi keluarga tertuduh sekiranya diminta melakukannya. 

Saya sempat menyediakan senarai nama pesalah yang memerlukan khidmat bantuan guaman yang kemudiannya perlu dipanjangkan kepada pihak-pihak yang berkenaan. Ini saya perlu jelaskan bahawa, dalam 35 senarai nama, saya boleh kata bahawa 32 daripadanya adalah Melayu dan selebihnya India. Setakat ini saya masih belum menjumpai pesalah warga Cina. Malah jika dilihat ketika di penjara sekalipun, saya yakin statistik menunjukkan kaum Melayu memonopoli kehidupan 'serba indah' di penjara dan diikuti kaum India dan kaum Cina. 

Ini menjadikan saya dan sahabat tertanya-tanya, 'di mana silapnya?'.

Sahabat saya yang menjalani program 'Dock Brief' di Mahkamah sempat berkongsi pengalamannya dengan saya. Yang paling menambat hati dan jiwa adalah perihal pesalah muda atau bawah umur. Kebanyakan kes rogol yang dilaporkan yang mana tertuduh adalah golongan muda-mudi, muda remaja, sebenarnya bukanlah rogol tanpa rela. Saya tekankan, kebanyakan. Bukan semua. 

Eh, kalau rela, macam mana boleh jadi rogol?
Ya, ini perlunya pengetahuan am. Sekiranya si perempuan berusia 16 tahun dan ke bawah, sama ada dia rela atau terpaksa, hubungan seks yang berjalan ini dinamakan rogol. Statutory rape. 

Kebanyakan remaja kita si jejaka yang dituduh melakukan rogol menjadi mangsa pasangan suka-sama-suka sendiri. Setelah sudah sama-sama syok, terkantoi pula kerana ibu bapa dapat tahu, maka untuk menutup aib, ibu bapa membuat laporan polis menyatakan anaknya dirogol dan nah, bila anaknya sah-sah di bawah umur, 'all the best' lah untuk teman si anak yang sama-sama seronok berkongsi katil. 

Adil? No comment.

Saya tak masuk dalam-dalam pun.

Sahabat saya sempat berkongsi juga satu adegan lawak yang terjadi di Mahkamah. Seorang remaja lelaki 17 tahun di tuduh merogol kekasihnya yang berusia 16 tahun. Sikit lebih kurang seperti situasi yang saya jelaskan di atas. Remaja lelaki ini telah membuatkan gadis 16 tahun ini mengandung anak luar nikah. Yang menyedihkan, remaja lelaki ini pernah membuatkan seorang gadis lain mengandung anak luar nikah sebelum kes ini. Bila nak insaf, agaknya? 

Yang membuatkan saya tergelak kecil apabila sahabat saya berkata, remaja lelaki ini sempat berusaha menjelaskan kepada Court's Interpreter bahawa; "Kak, masa saya main dengan dia hari tu, saya tak masuk dalam-dalam pun.".

Garu kepala kita dibuatnya, kan? Apa yang cuba disampaikan? Stress saya dibuatnya.

Seronok pula berkongsi cerita. Mari saya kongsikan satu cerita lagi. 


Saya dengar Abu dan Ina tengah 'main'.

Satu hari ketika saya membelek-belek Kertas Temuduga pesalah di penjara, saya sempat membaca beberapa fakta kes yang saya fikirkan menarik dan baik untuk mengetuk minda tentang bahayanya penyakit sosial kita waktu ini. 

Seorang pesalah muda memberi keterangan kepada salah seorang rakan sekerja saya. Sikit lebih kurang begini:
"Malam tu saya tengah lepak kat rumah Abu. Lepas tu Abu balik naik motor bawak Ina sekali. Tak lama lepas tu kitorang [saya, Abu dan Ina] masuk bilik tidur Abu. Lepas lebih kurang 10 minit dalam bilik tidur, Abu tutup lampu. Bilik gelap. Tak lama lepas tu handphone saya berbunyi, handphone saya bercahaya. Masa tu saya nampak Abu dengan Ina dah bogel. Lepas tu saya dengar Abu dengan Ina tengah 'main'. Lepas main tu Abu bangun, saya sound Ina saya cakap, "Aku takkan bertanggungjawab dengan apa yang terjadi antara kau dengan Abu!". Tak lama lepas tu kitorang hantar Ina balik rumah dia." [semua watak bukan nama sebenar]

Well, bila baca fakta kes memang rasa macam nonsense gila, tapi perkara sebegini berlaku. Remaja yang dituduh tersebut ditangkap sekali kerana dipercayai melakukan perkara sama ketika dia melaporkan kejadian tersebut di balai polis. Akibat diragui ke-innocent-an nya, maka pihak polis menahannya sekali.
Contoh 1: Sumber google
Contoh 2: Sumber google
Contoh 3: Sumber google

Saya menulis entry ini bukan untuk bersifat lucah. Jauh sekali untuk menyebarkan keindahan seks, tidak. Itu bukan tujuannya. Saya berkongsi cerita dan pengalaman agar sama-sama kita mendapat pedoman dan sedar bahawa masyarakat memerlukan kita yang sedar untuk melakukan sesuatu. Kalau tidak mampu dengan tangan, mungkin dengan wang ringgit, kalau tidak mampu juga, mungkin dengan doa.

Kita perlu lakukan sesuatu hari ini supaya kelak anak-anak kita tidak terkandas di dalam fenomena 'seram' yang sama seperti anak-anak muda yang tersangkut di dalam penjara hari ini. 

Dunia ini cukup adil. Kalau kita berusaha, kita diberi habuannya. Kalau kita lupa, kita pasti 'diingatkan' Dia. Saya tak mahu kita sudah terhantuk baru terngadah.

We got to do something, aren't we? 

Wassalam

4 ulasan:

Ahmad berkata...

sexual related offences in malaysia
are motivated by internal factors,
one of the said factors are the
norms and values of our society..
at instance,publication such as the
famous 'Majalah Mangga' by utusan
publication shall be banned by KDN at
the very first place..its content may
amount to soft pornographic in certain
sense...secondly, the attitude of political
leadership which they should never ever attack
their political opponent on personal merits...
never in history of malaysia sexual scene of
an alleged political leader extracted from youtube
shown on primetime buletin utama at 8pm
where chances of families,childrens,and minors
watching it and their sexual conscious were
triggered at an early age of their life...
the outcome is as described in your writing above...

Gadis Najlaa berkata...

I should agree with you, Ahmad. But yeah, it's not easy for us to control the people, apatah lagi the government.

However we can make a change by choosing the right path of living, choosing the right partner in life, and choosing Islam as the way of life in developing ourselves and our families.

Ahmad berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Ahmad berkata...

yups..trigger the circle of influence first before triggering the circle of concern...and Fateen, the god given instinct of what in Qur'an described as "Basara" (e.g. in sura Baqara, 7),literally "mata hati" or "vision" is very fragile and easily blinded...

Believe me, that there are people somewhere on the other side of the world working very hard to make sure that most of the population get blinded...certainly, this is the time described in hadeeth where Muslims who hold tight to Islam is like squeezing the 'fahm' (bara@flamed coal)...