Ahad, 19 September 2010

Sejauh Mana Ucap Syukur Kita?

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum wbt & Salam Perpaduan.

Hari ini, dalam kesibukan sy menelaah sebagai persediaan final exam, termenung sy terjenak usai solat Zuhur tadi memikirkan sejauh mana diri ini bersyukur pada Allah swt, Tuhan yang mencipta sekalian alam, yang menghidupkan saya dan akan mematikan saya semula, yang meminjamkan segala nikmat yang sy miliki hari ini, semalam dan esok. 

Ada gaya skema tak?
Sebagai manusia yang lemah dan serba kekurangan, kadang kala kita alpa dalam mencari target sebenar hidup ini. Tatkala diuji dengan itu ini, terasa bagai nak gila. Mengamuk, mencarut, memaki hamun dan sebagainya. Namun bila dianugerahi dengan kejayaan, nikmat kebahagiaan, keharmonian, darjat, rezeki yang melimpah ruah, kita lupa pada Allah. Kita lupa untuk ucap syukur walaupun semudah Alhamdulillah, Ya Allah. Jauh sekali untuk menunaikan Sujud Syukur ataupun doa panjang seusai solat. Malu kan pada diri sendiri?

Ketika saya menulis, saya tidak melihat dari sudut orang lain. Saya sendiri banyak kelemahan. Terlalu banyak. Jadi sy menulis, dan penulisan ini dari hati yang mana saya melihat kelemahan diri saya sendiri. Lantas sy terfikir, selama ini ketenangan yang kita miliki datangnya dari mana lagi kalau bukan Allah swt. Kejayaan dan kesenangan hidup yang dimiliki pula dari mana? Pasti dari Allah juga. Semuanya dari Allah. Dari sekecil-kecil perkara hingga sebesar-besar nikmat. Tapi, kita masih lupa untuk mensyukurinya. Astaghfirullahalazim.

Saya tiba-tiba takut. Takut dengan ketidakpastian tentang sampai bila Allah pinjamkan saya nikmat nyawa dan kehidupan ini. Dengan dosa-dosa palitan hitam yang pernah dilakukan baik dalam sedar ataupun tidak, dalam sengaja ataupun tidak, mampukah saya tempah satu tempat di Syurga buat saya? Andai ya, Alhamdulillah ya Allah. Andai tidak? Betapa kecewanya diri ini, keluarga dan Rasulullah yang sehingga pada saat kewafatan beliau, beliau masih mengingatkan umatnya dengan sebutan "Ummati, Ummati, Ummati.."

Tak ada apa yang perlu kita riakkan, kerana kita sentiasa rendah di sisi Allah swt..
Saya teringat, beberapa hari lalu sy berbicara dengan seorang sahabat menerusi SMS. Dia menceritakan tentang kesedihan hatinya dengan masalah yang ditanggung. Seronok apabila berbicara dengan org yang tahu nilai sebuah pegangan iman. Sungguhpun diuji dengan ujian yang maha berat, masih dia tahu di mana kiblat pegangannya. Semua ujian datang dari Allah. Dari sudut motivasi mungkin boleh saya goreng, tapi dari sudut agama, dia master nya. Cuma sempat saya kongsikan padanya dengan ini, "Manusia bila merasai jatuh, merasai susah, barulah dia reti untuk menghargai sesuatu. Cuba kau bayangkan, kalau orang tu nakkan sesuatu, dengan mudah dia miliki. Kekayaan, kemewahan, kejayaan semua senang dia dapat. Tapi, lupa pada Allah, buat apa? Sekurang-kurangnya walaupun kau diuji, ianya mendekatkan diri kau pada Allah.."

Seronok bila berkongsi bicara dengan orang sekeliling ini. Membuatkan saya sedar tentang di mana saya berdiri, sejauh mana sy mensyukuri nikmat Allah dan betapa hinanya sy yang bertapak di atas muki bumi Allah ini, dengan ihsan Allah. Dan saya percaya, setiap kali diuji dengan pelbagai ujian dalam kehidupan ini, ketenangan akan menjadi milik saya kerana keredhaan pada Allah. Saya redha dengan ujian yang diturunkan Allah, kerana setiap nikmat yang sy rasai, semuanya kerana Allah swt. Baik dari segi pertemuan dengan seseorang, perpisahan kasih sayang, pergaduhan dalam persahabatan, kesesakan wang, dan sebagainya. Allah maha Adil. Setiap yang saya terima adalah balasan kerana kegagalan saya dalam mengemudi hidup ini sebagai khalifah Allah, umat Nabi Muhammad Saw.

Sebelum saya undur diri, kepada yang pernah sy sakiti, sy pohon maaf sempena bulan Syawal yang mulia ini. Semoga hidup dan mati kita bersama diselubungi redha Allah dan dipayungi rahmat Allah selalu. 

Marilah kita sama-sama ucap syukur, Syukur Ya Allah, Terima Kasih Ya Allah, Alhamdulillah..

Inilah nikmat paling indah yang pernah saya miliki, yang dipinjamkan oleh Allah swt kepada saya. Terima Kasih ya Allah. Syukur. Alhamdulillah.

Penulisan Jujur;

Tiada ulasan: