Khamis, 2 September 2010

Bersedekah, Amal Jariah, Mari kita ubah dunia.

Bismillahirrahmanirrahim

Usai Solat Maghrib tadi selepas berbuka puasa, sy menghadap laptop. Sambil2 menghadap laptop, telinga pasang mendengar Berita Utama Tv3. Sy tertarik pada 1 berita bertajuk, Restoran Percuma.

Restoran ini memberi makan secara percuma. Ya percuma. Saya ulangi. Percuma. Percuma kepada golongan miskin tegar. Mereka boleh walk-in sahaja ke restoran ini. Pada waktu biasa ia mula dibuka jam 1030pagi dan pada bulan Ramadhan, dibuka bermula jam 3 petang. Tidak perlu membayar barang sesen pun. Tapi, tapi.. Pelanggan miskin yang makan di situ disyaratkan membasuh pinggan sendiri. Best kan? Tidak ke hebat idea itu?

Sy faham. Kalian mungkin fikir mcm, banyak nye duit org tu bagi makan free. Bukan setahun sekali tapi hari2. Bukan kepada seorang tapi kepada ratusan atau ribuan org. Kan kan? Tapi menurut hamba Allah yang menguruskan Restoran Percuma ini, mereka tidak rugi apa2. Kerana mereka sebenarnya ada menjalankan perniagaan lain. Jadi modal yg mereka laburkan untuk beramal jariah ini adalah melalui keuntungan yang mereka peroleh daripada perniagaan yg lain itu. Besar pahala mereka kan? Bukan terhad kepada Muslim sahaja, malah Cina dan India dari golongan miskin tegar dibenarkan makan di situ. Suka sy mendengarnya. Andai ada peluang, teringin juga interview Pengurus Restoran percuma ini.

Setakat pendengaran sy yang baik, Restoran Percuma ini terletak di Seksyen 16, Shah Alam. Nanti kalau sy rajin sy mahu pergi ronda-ronda. Bukan sy mahu makan percuma, sy cuma adore dengan idea murni tapi baru ini. Hebat. Dunia zaman sekarang, bukan mudah kita nak lihat kebajikan yg di bawa ke depan seumpama ini.

Mungkin pada pihak yang berfikiran negatif, terlintas untuk berkata, 'ala, nak menunjuk2 lah tu! Mcm aku tak tau!' Tapi pada sy, tidak wajar kita berfikir begitu. Ikhlas atau tidak yang tahu hanya si dia dan Allah swt. Bukan hak kita untuk menilai. Kita perlu menyokong usaha murni ini. Sekurang-kurangnya kita dapat lihat golongan muda di didik untuk menghargai org lain yang kurang bernasib baik. Supaya generasi muda mudi seperti kita dan anak-anak kita nanti biasa beramal jariah. Supaya pada mereka segala aktiviti kebajikan bukan satu kejutan. Tapi satu aktiviti harian. Susah ke? Tidak susah pun. 

Kita perlu terus disogok dengan berita-berita baik dan positif. Barulah kita boleh bina masyarakat yang berilmu cantik, berperibadi indah, berhati mulia. Daripada media asyik2 sogok berita belia tak ada masa depan lah, belia mcm haram lah, belia merempit lah, belia buang anak lah, lebih baik media ke depankan berita yg baik. Belia-belia yg harumkan nama Malaysia patut diletak page depan. Bukan kes buang bayi di muka depan. Sy tidak kata, berita jenayah perlu disorok. Itu salah. Sy maksudkan, berita negatif, buruk, pecah belah masyarakat, keruntuhan institusi keluarga dan sebagainya tak perlu jadi berita utama. Cukuplah jadi berita di muka surat tengah atau belakang. Bukan muka surat belakang. Cukuplah dijadikan pedoman, bukan jadi ikutan hasil tindakan menggembar gemburkan berita seumpama itu.

Sy yakin kita, di Malaysia miliki generasi muda yang berkualiti. Yang mampu memimpin negara. Sy geram bila org kata, Mat dan Minah Rempit tak faham erti Merdeka, tak ada masa depan. Kita ni siapa? Kita tahu ke apa yang akan mereka lakukan esok lusa? Sy percaya segelintir daripada mereka akan sedar dan berubah. Jangan terkejut kalau esok lusa kita ada belia contoh yang punyai sejarah hitam merempit dan sebagainya. Hidup perlu terus memberi peluang. Hari ini mereka alpa, belum tentu esok lusa mereka hancur. Hari ini kita berjaya, belum tentu esok lusa kita malatop. 

Sy punyai minat mendalam dalam aktiviti kemasyarakatan. Berbakti kepada masyarakat tidak semestinya menggunakan pelaburan wang. Kita boleh mainkan peranan kita, mengikut kapasiti diri kita seadanya. Tidak mampu menghulurkan seringgit, mungkin kita mampu mengajar anak-anak kampung bagaimana mengeja B.a, Ba, J.u, ju; Baju. Kita ubah cara kita lihat dunia, maka kita boleh ubah dunia.

Wallahualam.

Buah fikiran;
Fateen Najlaa Idayu Mohamad Nor
Ijazah Sarjana Muda Undang-undang (Kepujian),
Universiti Multimedia
(Kampus Melaka)

Tiada ulasan: