Selasa, 28 Disember 2010

Edisi Hijrah

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum wbt & Salam 1Malaysia.

Sementara menunggu org membawa saya keluar bersiar-siar menghirup udara petang Melaka Bandaraya Bersejarah ni, saya fikir apalah salahnya kalau saya meng-update blog ini dengan sedikit pengisian yang saya peroleh daripada Ceramah Perdana bertajuk "Hijrah" oleh Datuk Dr. Abu Hassan Din Al Hafiz. Sedap kan bila nama ada Al-Hafiz? Nanti boleh lah kita ramai-ramai didik anak-anak moga ada yang bergelar Al-Hafiz, boleh bawa kita bersama ke Syurga. Amin~

Basically, bila tajuknya 'Hijrah' sahaja, issue yang diketengahkan agak broad, saya rasa tiada specific area yang telah dikupas oleh Abu Hassan Din (AHD) semalam. Tapi, setakat mana point yang saya berjaya kaut semalam, insyaallah saya kongsikan di sini.

Istimewa tak No 12 pada Rasulullah dan Islam?

Siapa antara kita yang sedar bahawa angka 12 agak significant dalam kehidupan Rasulullah saw? Rasulullah dilahirkan bila adik-adik? hehe. Pada 12 RabiulAwal Tahun Gajah. Pandai! Peristiwa Hijrah pula berlaku dalam sesebuah tempoh di mana, bila Rasulullah keluar dari Mekah, baginda bersembunyi di dalam Gua Thur, plus minus perjalanannya semua, yang pastinya, 12 RabiulAwal juga merupakan tarikh di mana berjayanya Rasulullah masuk ke Kota Madinah, sekaligus melengkapkan misi Hijrah baginda. Dan ketahuilah kita bahawa Rasulullah wafat, ketika usia baginda 63 tahun (betulkan saya, andai saya silap), di mana baginda masih menyebut perkataan 'Ummati', 'Ummati', 'Ummati' disaat nyawa dihujung kerongkong. Tarikh itu juga adalah 12 RabiulAwal. Jadi, ada special ke angka 12 pada Rasulullah dan pada Islam?

Menurut AHD, Ulama' ada mengkaji tentang angka 12, dari AlQuran dan sebagainya. Tapi tidak ada sedikit pun dalam AlQuran menyebut tentang keistimewaan angka 12. Jadi, Ulama' sepakat mengatakan angka 12 adalah sekadar kebetulan yang berlaku dalam hidup Rasulullah dan ianya tiada apa-apa significant dalam Islam. Oleh itu diingatkan, Umat Islam, tolonglah jangan percaya pada angka!

Istimewanya Peristiwa Hijrah

Kita ada tak tertanya-tanya Why? Kenapa? Bakpenye? (loghat terengganu) or Bakponyo? (klate) Allah susunkan perjalanan hidup Rasulullah dan Sejarah Islam salah satunya melalui peristiwa Hijrah? AHD ada timbulkan persoalan utk kita sama-sama fikir dan jawab. Sebelum Rasulullah berhijrah, Umar Al-Khattab, sahabat Nabi terlebih dahulu berhijrah ke Madinah. Dengan restu Rasulullah, maka berhijrah Umar Al-Khattab. Kita semua sedia maklum bahawa Umar ini adalah seorang yang digeruni kerana sifatnya yang seperti 'Singa'. Orang Kafir semua takut untuk berhadapan dengan Umar. Sebab itu, sebelum Umar berhijrah, dengan selamba Umar buat pengumuman, 'Wahai orang Islam, esok aku hendak berhijrah ke Madinah. Siapa yang mahu ikut aku, boleh berkumpul dan kita berhijrah bersama-sama!'. Kemudian Umar buat announcement lagi, 'Wahai orang Kafir, esok aku dan orang-orang Islam mahu berhijrah ke Madinah. Siapa-siapa yang berani untuk menghalang perjalanan kami, tunggu kami di tengah jalan!' Selamba kan? Yang menariknya, perjalanan Umar dan orang Islam lain masa itu tidak diganggu pun, mereka sampai dengan selamat. Persoalannya, kenapa Allah tidak suruh saja Rasulullah berhijrah bersama Umar? Selamat, tiada kesusahan yang perlu ditempuhi. Tiada bahayanya. Kenapa Allah hanya perintahkan penghijrahan Rasulullah selepas itu, di mana baginda terpaksa menghadapi kepayahan dan bahaya demi menjayakan hijrah itu? Siapa boleh jawab, angkat hidung! hehe

Jadi menurut AHD, sebab-sebabnya adalah:
1. Allah sebenarnya nak tunjukkan pada kita, hamba-hambaNya yang lemah longlai mcm kita ni, agar bukalah mata dan hati, lihatlah apa yang Allah susun, Allah kurniakan kejayaannya. Cantik pula tu kan kejayaan Islam sesudah peristiwa Hijrah. Islam berkembang, Madinah jadi Negara Islam pertama, dan sebagainya. 
2. Allah nak tunjuk, dan nak kita lihat tentang watak-watak yang telah menjayakan peristiwa Hijrah. Watak-watak siapa? 

  • Anak Muda
  • Orang Tua
  • Wanita
Anak Muda (Ali bin Abi Talib)
Pengorbanan anak muda Islam bernama Ali Bin Abi Talib dalam menjayakan peristiwa Hijrah sebaiknya kita jadikan contoh. Semua sedia maklum tentang kisah Rasulullah meminta Ali menggantikannya di tempat tidur pada malam Rasulullah hendak berhijrah. Baginda sedia maklum akan perancangan orang Kafir untuk membunuh baginda, baginda sedia tahu hasrat orang Kafir untuk mencincang jasadnya lumat-lumat malam itu. Maka dinyatakan pada Ali, 'Wahai Ali. Malam ini orang Kafir hendak membunuh aku. Kau gantikanlah aku di tempat tidurku.' Apa yang Ali buat? Ali gantikan baginda di tempat tidur baginda, Ali pakai selimut baginda Rasulullah. Soal saya. Kalaulah malam itu orang Kafir jadi membunuh, siapa yang akan terbunuh? Sudah pasti Ali! Ali tahu tak tentang risiko itu? Tahu! Tapi Ali lakukan juga. Besar pengorbanan Ali. Kalau anak muda mcm kita zaman sekarang ni, agak-agaknya sanggup tak buat pengorbanan sebesar itu? Tepuk dada, tanya selera.

Orang Tua ( Abu Bakar As-Siddiq)
Pada malam penghijrahan Rasulullah itu, Rasulullah mengajak Abu Bakar untuk berhijrah bersamanya. Bila Rasulullah pergi ke rumah Abu Bakar, menyatakan hasratnya untuk berhijrah atas perintah Allah swt, Abu Bakar terus bersetuju untuk mengikut tanpa banyak soal, tanpa sebarang bantahan. Apa pengorbanan yang Abu Bakar lakukan? Abu Bakar pada masa itu tanpa ragu-ragu meninggalkan segala harta yang beliau ada, kambing, unta yang beratus-ratus ekor, tanaman, harta benda, termasuklah anak-anak beliau. Kalau orang tua, orang kaya zaman sekarang ni, agak-agak sanggup tak tinggalkan semua tu mcm tu je? Kalau zaman skg ni, dah tentulah kalau tinggal ayam itik di kampung selama 2 hari je pun, dah resah bagai nak rak kan? Apatah lagi kalau ada lembu 50 kandang, kambing 70 kandang.hehe. Kita fikir sendirilah kan. Jauh kan orang kita dan orang dulu?

Wanita (Asma' Bt Abu Bakar)
Kalau kita baca buku kisah sejarah-sejarah Islam, kita pasti terjumpa nama Asma. Asma adalah anak dara kepada Abu Bakar, sahabat Rasulullah. Tahukan apa yang Asma' lakukan? Malam penghijrahan Rasulullah dan Abu Bakar, Asma sendiri tidak tahu ke mana hala tuju mereka. Tapi atas kebijaksaan Asma', pagi-pagi gelap sebelum orang lain semua bangkit dari tidur, Asma' keluar dari rumah membawa kambing-kambingnya. Apa yang dia lakukan? Asma' berjalan mengikut jejak tapak kaki Rasulullah dan ayahandanya. Maklumlah padang pasir, mesti ada jejak tapak kaki kan? Tak percaya, pergi jalan tepi pandai, ada jejak tapak kaki tak? Kalau tak ada, makna anda bukan manusia. hehe.

Apa tujuan Asma' berjalan membawa kambing-kambingnya mengikut jejak Rasulullah dan Abu Bakar? Ada 2 tujuan. 
1. Untuk menghapus jejak Rasulullah dan Abu Bakar, supaya orang Kafir tidak dapat kesan ke mana mereka pergi.
2. Untuk Asma' tahu di mana Rasulullah dan Abu Bakar pergi. Sebab itu Asma' tahu mereka bersembunyi di Gua Thur. 

Besar pengorbanan Asma' bersusah payah mengikut jejak, menghapus jejak dan Asma' juga menyediakan makanan untuk Rasulullah dan Abu Bakar. Kalau tak, cuba kita fikir, apa makanan yang ada untuk mereka di dalam Gua Thur itu? Ok sekarang kita berdiri depan cermin, kita tengok. Kalaulah kita di tempat Asma' sekarang ni, kita akan buat tak apa yang Asma' buat? Mak suruh pergi kedai beli cili padi 50sen pun kita merungut, apetah lagi nak bersusah payah mcm mana yang Asma' buat. Subhanallah. Tinggi sungguh budi pekerti pejuang Islam zaman dahulu.

Jadi apa kesimpulan yang kita patut grab daripada peristiwa Hijrah? Nasihat AHD, kalau hari ini, dalam keluarga kita, kita ada anak muda sehebat Ali, kita dipimpin oleh orang tua sebaik Abu Bakar dan kita ada wanita umpama Asma' insyaallah senang hidup kita sebagai Muslim di Bumi Allah ini.

Oleh itu, renung-renungkan dan selamat beramal.

p/s: Nantikan edisi Hijrah II di mana saya akan kupas tentang Manusia Nas dan Manusia Insan. =)

Tiada ulasan: