Jumaat, 3 Disember 2010

Usah Takut Untuk Berubah

Bismillahirrahmanirrahim.

Lama tidak berkongsi ilmu di sini, harap masih ada yang sudi menyinggah. Perkongsian hari ini:


Sebenarnya, saya sudah lama memasang hajat untuk mencungkil idea berkenaan motivasi untuk dikongsikan di sini. Cuma kekangan masa dan aktiviti-aktiviti lain menghalang. Tapi, kali ini Allah permudahkan urusan saya, Allah lapangkan masa saya, untuk mencoret sedikit ilmu di sini. Yang baik itu boleh lah kalian ambil buat bekalan, yang buruk itu, bolehlah kalian buang tepi jadikan pedoman.

***Takut Untuk Berubah***

Kita biasanya dalam menjalani hidup seharian, kita sentiasa rasa takutkan terhadap sesuatu perubahan. Tak kisahlah sama ada perubahan itu yang kita telah rancang, ataupun yang berlaku secara tiba-tiba. Persoalannya di sini, kenapa kita takut untuk berubah ya??

Pada hemah saya, kita selalu rasa takut untuk menghadapi perubahan kerana kita tiada keyakinan terhadap sesuatu perkara. Contohnya, dalam soal belajar, Si Polan selalu mendapat keputusan yang ala kadar. Contohnya, GPA 2.20. Bila diajak Si Polan untuk mengubah cara belajar, daripada study seorang diri kepada study dalam group, Si Polan akan kata, 'Eh tak perlah der. Lu proceed lah. Wa ok je kot. Wa tak join kot..'

Kenapa Si Polan berkata begitu? Jangan gelakkan Si Polan. Tanya pada diri kita, pernah tak kita bersikap begitu? Sudah pasti Pernah! Sebab Si Polan ragu-ragu dengan strategi belajar berkumpulan. Dia fikir seorang diri, 'ye ke berkesan? ntah-ntah sama je. Malas lah! Nanti lagi ramai belajar sama, lagi ramai tau aku ni lambat pikap! bek aku study sorang!'

Apalah salahnya kalau kita positif dalam pemikiran. Bukannnya berdosa pun, kawan-kawan. Apatah lagi ke arah kebaikan. Masalah kedua kita adalah kita selalu bersikap Negatif. Terlalu Negatif. Itu tak boleh, ini tak boleh. Tengok orang berjalan seorang ke perpustakaan kita mengata, 'haish. hidup mcm si Atan tu mesti tak best. skema gila.' Bila tengok orang jalan berkumpulan menuju ke Masjid pun kita kata, 'Bajet alim lah tu? Yo-yo-o je budak-budak ni. Muka rempitan, so gi masjid nak tambah seri lah tu!' ataupun bila kita tengok lelaki dan perempuan sedang bercakap berdua kita omel 'bercinta je kerjanya!! dosa! dosa!'

Kawan-kawan, kalau dah memanjang kita fikir negatif, jadi bila kita nak positifnya? Sama juga dengan perancangan tentang hidup. Mahukan hidup yang senang, yang mewah untuk masa datang. Boleh lah rancang dan usaha ke arah itu. Allah tak pernah kata, 'Kalau nak senang, jangan mintak pada Aku!'. Tapi Allah kata, 'Aku takkan mengubah nasib sesebuah kaum melainkan mereka berusaha mengubahnya sendiri.' Aplikasikan dalam kehidupan kita, sekiranya kita berkehendakkan sesuatu kemajuan dalam hidup, maka kita perlu mengubah cara kita untuk mencapai sesuatu itu.

Perkara utama yang kita perlu buat adalah memperbetulkan niat. Niat untuk memperoleh kehidupan yang lebih berkualiti apa? Kita fikir, kita pasang tekad. Kenapa niat? Kerana dipasak di hati. Manusia kebanyakannya mempunyai penyakit hati. Kita sentiasa diuji dengan Syaitan. Busuk hati, iri hati, bongkak, riya', takabbur, etc etc. Jadi perbetulkan niat kita, halakan semuanya kepada FiSabilillah. 

Kemudian, bersihkan minda. Sebab itu pentingnya kita untuk mempunyai pemikiran yang positif. Tidak perlu berfikir secara negatif. Kita membazirkan usaha ratusan ribu sel otak kita untuk berfikir tentang perkara-perkara negatif yang jelas tidak mendatangkan hasil! Jadi, kenapa perlu bazirkan sel-sel otak itu? Mulakan hari kita dengan perkara positif. Daripada semudah berfikir, sampailah kita bergerak dan bertindak untuk perkara positif. Bukannya susah. Cuba dahulu, baru tahu mudahnya jalan hidup kita yang Allah susun.

Ada orang kata, 'positif sangat pun payah juga. Lurus bendul jadinya!' Di sini, pentingnya juga untuk kita bezakan Positif, Negatif dan Kritis. Senang cerita, saya sukakan phrase 'critical thinking'. Menjadi seorang yang positif, lebih baik untuk dia miliki pemikiran yang critical. Lebih pantas berfikir, dalam kebanyakan masa, dia akan fikir out of the box. Tapi tidak bermakna dia negatif dalam berfikir. Yang ini perlu cuba, baru tahu beza. Carilah bahan bacaan tentang critical thinking, you will find the difference in it. Saya tidak belajar melalui buku tentang ini. Tapi pengalaman mengajar. Alhamdulillah.

Saya satu masa dulu, bukan seperti saya hari ini. Kerana apa? Kerana saya inginkan perubahan. Sampai bila saya hendak mengagumi kejayaan orang lain, dan terus merasakan diri ini lemah dan terus layak berada di bawah? Sampai bila saya hendak rasa bangga mengerah keringat dengan gaji RM4.50 sejam sedangkan luas lagi dunia yang saya boleh teroka?. Sampai bila saya nak berbangga dengan sijil-sijil Anugerah Dekan tanpa mencuba aktiviti luar yang lebih mengajar tentang erti sebenar kehidupan? Dan paling sedih adalah saya soalkan pada diri saya sendiri, sampai bila saya mahu menerima semata, tanpa bangkit untuk memberi pula?

Jadi saya bangkit. Saya luaskan pemikiran. Saya cuba untuk fikir jauh ke hadapan. Memang benar semuanya soal peluang dan kurnia Allah. Saya tidak pernah nafi. Tapi biar saya kongsi di sini. Tok Guru saya, Tuan Haji Zamzuri pernah berkongsi, katanya, "Kita berbaik sangka pada Allah, dan Allah akan beri apa yang kita usahakan.." Berbaik sangka adalah satu pemikiran positif. Bermakna, dari sisi agama, memang itu juga yang Allah didik kita.

Kita kagum bila kita baca buku Law of Attraction, tulisan orang barat. Tapi kita lupa untuk melihat indahnya Islam yang sejak berkurun tahun dulu Allah ajar dengan konsep, 'Usaha+Doa+Tawakal = Jaya'. Kita memang selalu lupa, tapi konsep dan prinsip itu tidak pernah lari walaupun sejengkal. Kerana apa? Kerana itulah pemahaman Islam yang terbaik.

"Jangan takut untuk berubah. Anda mungkin kehilangan sesuatu yang baik. Tapi anda akan dapat sesuatu yang lebih baik." 

Ini pesanan saya untuk diri saya sendiri dan sahabat-sahabat yang membaca. Kita perlu soal diri kita, sampai bila kita nak berada di takuk yang lama? Sampai bila kita nak jadi orang yang menyorak, menepuk tangan kagum melihat kejayaan orang lain? Sampai bila kita nak jadi anak yang menadah tangan meminta wang saku dari ayah dan ibu? Sampai bila kita mahu menunggu keajaiban itu muncul tanpa berusaha mencipta keajaiban? 

Jom kita sama-sama, tutup mata dan bayangkan, indahnya jika kita tidak lagi berada di takuk lama. Kita mula merasa hebat menjadi tumpuan di hadapan ribuan orang yang bersorak dan menepuk tangan meraikan kejayaan kita dengan penuh kagum. Kita mula rasa senang hati menghulur wang belanja kepada ayah dan ibu setiap bulan. Dan kita tahu bahawa kita tidak lagi menunggu keajaiban muncul tetapi kita tahu bahawa kita telah pun mencipta keajaiban itu.

Ayuh bangkit! Usah takutkan perubahan. Rasulullah angkat Islam dengan pengorbanan Hijrah. Kita tunggu apa lagi?

2 ulasan:

.::: Princess MOMOY :::. berkata...

yer...
mahu berubah ke arah kebaikkan
biar pun secara perlahan-lahan tapi biar berkesan dan continuously

Gadis Najlaa berkata...

Ye. Sikit2 lama2 jadi bukit kan. ;)