Rabu, 29 Disember 2010

I'm NOT a Terrorist! Oh I mean, Extremist!

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum wbt & Salam 1Islam.

Hari ini ucapan introduction macam lain sikit. Kenapa? Kerana saya nak sampaikan bahawa, Islam sepatutnya 1, bukan dipecah belahkan. Kenapa isu ini yang saya bawa? Kerana saya geram dengan hentaman Umie Abah saya tempoh hari dalam perdebatan di meja dapur rumah Sabtu lalu hanya kerana saya membangkitkan isu Syiah di dalam Malaysia. Ilmu saya sedikit, jadi saya hanya berbicara dalam prospek Malaysia semata-mata. Sedas demi sedas tembakan saya terima maka akhirnya Abah kata, 'I don't want to talk to u because you're an extremist!' Pheww. Berdesup panas telinga mendengarnya.

Syiah di Malaysia

Persoalan yang saya timbulkan hanyalah semudah, 'kenapa kerajaan / pihak berwajib tidak isytiharkan sahaja kepada umum bahawa Syiah itu terpesong dan haram di Malaysia?' Kata Abah; 'Kau ni teruk lah Ten. Kau kena faham kalau Malaysia announce mcm tu, hubungan kita dengan negara luar mcm mana? Contohnya Iran yang majoritinya Syiah.' Well, i understand the point tapi kemudian saya bidas dengan mengatakan, 'kenapa hendak mempolitikkan hal agama? Kerajaan takut ke? Kita harus utamakan akidah Muslim Malaysia!' Pung pang pung pang dok berdebat, sampai Umie pun tengah potong sayur duk tunjuk-tunjuk pisau kerana geram dengan kedegilan saya dalam berfikir. Salah ke saya dalam berfikir mengutamakan soal agama berbanding hal politik? Saya geram.

Saya beri contoh, beberapa minggu lepas saya terbaca di surat khabar bertajuk, "Masyarakat Islam di Malaysia tidak digalakkan berkahwin dengan golongan Syiah." Lagi saya geram. Kenapa? Tahu tak TIDAK DIGALAKKAN itu sekadar mcm makruh tapi bukannya haram?. Walhal Ulama' dan Mufti semua sefahaman mengatakan Syiah itu terpesong dan merosakkan akidah Islam. Susah sangat ke nak kata, "Masyarakat Islam di Malaysia HARAM berkahwin dengan golongan Syiah". Kan lagi clear. Pihak berwajib kena ingat, tanggungjawab yang mereka pegang sebagai pemimpin bukan sekadar tuntutan dunia. Di akhirat nanti, mereka akan disoal, 'Sepanjang kau menjadi pemimpin di Malaysia, apa usaha yang kau lakukan bagi membendung masalah Syiah yang mengganggu gugat akidah Muslim Malaysia?' Masa tu siapa nak tolong jawabkan? Nak cover lagi? It's too late! Berjaya atau tidak sesebuah usaha itu lain cerita, yang penting lunaskan tanggungjawab dulu!

Sebenarnya saya emosi sebab saya tak puas hati Umie Abah kata saya extremist hanya kerana bila saya kemukakan isu ini, saya tekankan bahawa kita perlu tolak tepi soal politik. Kita perlu tolak tepi soal kepentingan sendiri. Tak adil untuk Muslim yang masih mencari-cari sinar akidah yang terbaik, kerana bila wujud banyak fahaman yang mengelirukan, akidah mereka boleh jadi goyah. Tidak adil. Memanglah kita kata, Malaysia nak maju, 1Malaysia lah apa lah kan, kena jaga hubungan baik dengan negara lain, semua. Tapi tidak ke manalah kita kalau memikirkan untuk memajukan negara, ekonomi dan sebagainya kalau dalam masa sama pegangan akidah Muslim Malaysia kian goyah! Saya ada terdengar, tapi saya tak katakan ini benar, bahawa ada dari kalangan pemimpin kita yang memegang fahaman Syiah. Logiknya, mungkin betul. Kalau tidak ada golongan besar yang memayungi dan melindungi golongan ini, masakan ianya boleh menular dengan begitu membimbangkan? Jadi saya nak tanya. Apa usaha pihak berwajib dalam membetulkan balik akidah pemimpim-pemimpin kita ni? Wallahualam.

Umie kata, 'Kau kena appreciate usaha kerajaan tangkap sana sini group Syiah dan ajaran sesat kat Malaysia ni!'. Well, saya appreciate. Takkanlah saya nak kata tindakan itu salah, tindakan itu sangat wajar dilakukan. Cuma saya nak tanya, cukup ke dengan itu saja? Kita mungkin tangkap yang tak sempat lari, tapi kita tak tertangkap yang berjaya lari. Lari laju gila kalah Watson Nyambek. Kan kan? 
Tertangkaplah mereka yang tak sempat lari.hehe
Malam hari sama saya berdebat itu, ketika dalam perjalanan balik dari Putrajaya ke Keramat, saya terima sms dari Nyssa, katanya Abu Hassan Din buat kenyataan di Buletin Utama mengatakan 'Syiah itu Kafir dan Haram!' Saya tak sempat nak tengok berita itu tapi sekurang-kurangnya saya happy sebab ada juga pihak yang berani ke depan demi perjuangan Islam yang sebenar. Bila saya katakan pada Umie, Umie mcm tak komen banyak. Sekarang dia nak kata Abu Hassan Din pun Extremist ke?? hehe. Tak terkata bonda saya.hehe
Den dah kobar jangan ikut Syiah! Ekau dogel!

Tapi kalau teman-teman baca pula lontaran bicara dari Dr Faisal Tehrani di blognya berkenaan Syiah, kalian akan rasa mcm haishhhh. Mcm mana lah ni.. Saya taknak kupas penulisan FT sebab ilmu saya seciput. Kalau berminat, boleh lah intai-intai di sini
"Aip! Aip! Saya bukan Syiah. Saya cuma kasihan dengan nasib orang Syiah yang diKafirkan di Malaysia!" - Faisal Tehrani

Apa kata Majlis Fatwa Malaysia?

Oh ya. Sebelum terlupa. Nak bangkitkan isu besar di blog ini bukan suka suki main terjah. Sedikit sebanyak perlu juga saya buat homework sikit. Jadi, buat-buat rajinlah saya intai Portal Rasmi Fatwa Malaysia. Tujuannya apa? Tujuannya adalah saya nak diri saya dan kita semua jelas tentang kedudukan Syiah di Malaysia. Majlis fatwa dah keluarkan fatwa 14 tahun yang dahulu lagi berkenaan Syiah. Tapi kenapa hingga hari ini kita masih ragu-ragu untuk menidakkan hak Syiah untuk bertapak di Malaysia? Sila baca dan fahamkan apa yang telah diputuskan oleh Majlis Fatwa seperti berikut:

Syiah Di Malaysia

Keputusan: 
Muzakarah Khas Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia yang bersidang pada 5 May 1996 telah membincangkan Syiah Di Malaysia. Muzakarah telah memutuskan bahawa:
  1. Bersetuju supaya keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa yang telah diadakan pada 24 dan 25 September 1984 [Kertas Bil. 2/8/84, Perkara 4.2. (2)] mengenai aliran Syiah yang menetapkan seperti berikut :” Setelah berbincang dan menimbang kertas kerja ini Jawatankuasa telah mengambil keputusan bahawa hanya Mazhab Syiah dari golongan Al – Zaidiyah dan Jaafariah sahaja yang diterima untuk diamalkan di Malaysia.” Dimansuhkan.
     
  2. Menetapkan bahawa umat Islam di Malaysia hendaklah hanya mengikut ajaran Islam yang berasaskan pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah dari segi Aqidah, Syariah dan Akhlak.
     
  3. Menyokong dan menerima cadangan pindaan Perlembagaan Persekutuan dan Perlembagaan Negeri – Negeri bagi memperuntukkan dengan nyata bahawa agama bagi Persekutuan dan Negeri – Negeri hendaklah agama Islam berasaskan pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah dari segi Aqidah, Syariah dan Akhlak.
     
  4. Memperuntukkan pindaan kepada semua Undang – Undang Negeri dan Hukum Syarak bagi menyelaraskan takrif hukum Syarak atas Undang- Undang Islam seperti berikut :” Hukum Syarak atau Undang – Undang Islam ertinya Undang – Undang Islam yang berasaskan pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah dari segi Aqidah, Syariah dan Akhlaq. ”
     
  5. Memperakukan bahawa ajaran Islam yang lain daripada pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah adalah bercanggah dengan Hukum Syarak dan Undang – Undang Islam dan demikian penyebaran apa –apa ajaran yang lain daripada pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah adalah dilarang.
     
  6. Menetapkan bahawa semua umat Islam di negara ini adalah tertakluk kepada undang – undang Islam Hukum Syarak yang berasaskan pegangan kepada ajaran Ahli Sunnah Wal Jamaah sahaja.
     
  7. Menetapkan bahawa penerbitan , penyiaran dan penyebaran apa- apa buku, risalah , filem , video dan lain – lain berhubung dengan ajaran Islam yang bertentangan dengan pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah adalah diharamkan.

Oleh itu, kita perlu sedar dan perlu jelas bahawa Majlis Fatwa dah keluarkan fatwa dah 14 tahun yang dahulu. Hari ini kenapa kerajaan perlu takut-takut untuk bertindak dengan lebih semangat bagi membanteras Syiah? Ok finelah kalau kita taknak kata, 'Syiah itu Kafir' kerana bunyinya mcm kasar sangat kan? Tapi at least tekankanlah bahawa Malaysia hanya membenarkan penyebaran agama Islam berasaskan Ahli Sunnah Waljamaah. Mana-mana rakyat Malaysia yang tak nak tu, mungkin boleh lah merancang untuk angkat kaki, berpindahlah ke Iran ke, Pakistan ke. Lagi mudah untuk mereka. Sekurang-kurangnya tidaklah berdosa pemimpin Islam Malaysia kerana kurang berjaya membanteras isu Syiah di Malaysia.

Jadi sahabat-sahabat sekalian, saya ni Extremist ke? Balik nanti saya nak tunjuk pada Umie Abah tentang Keputusan Majlis Fatwa berkenaan Syiah ini. Saya nak juga tau kalau-kalau mereka nak kata, Majlis Fatwa pun Extremist! hehehe. Tolonglah telefon Umie Abah saya, bagitahu mereka yang saya tidak extremist!hehe. Tapi apa-apa pun saya berbangga dengan Umie Abah kerana menjadikan saya seorang yang berani dalam melontarkan pendapat sungguhpun dibidas bagai nak gila. Dan I love U, Umie Abah kerana anda tidak meng-iya-kan kebenaran Syiah, cuma anda menekankan bahawa saya perlu lebih realistik bahawa untuk mengubah dunia hari ini tidak semudah bicara di bibir. Walau mcm mana pun saya kata, Islam tidak wajar di politikkan, hakikatnya memang sukar itu kita lari dari situasi itu. Ah, sungguh sadis!

Perkongsian

Hadith: “Dari Abu Amir Abdullah bin Luhai, dari Mu’awiyah bin Abi Sufyan, bahwasanya ia (Mu’awiyah) pernah berdiri di hadapan kami, lalu ia berkata : Ketahuilah, sesungguhnya Rasulullah SAW pernah bersabda : Ketahuilah sesungguhnya orang-orang sebelum kami dari ahli kitab (Yahudi dan Nashrani) terpecah menjadi 72 (tujuh puluh dua) golongan, dan sesungguhnya umat ini(umat Rasulullah SAW) akan terpecah menjadi 73 (tujuh puluh tiga) golongan. Adapun yang tujuh puluh dua akan masuk neraka dan satu golongan akan masuk surga, iaitu “Al-Jama’ah”.

Hadith: “Dari Abdullah bin Umar berkata: Umar bin Khattab radhiallahu ‘anhuma pernah berkhutbah di Al-Jabiyah seraya berkata: Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam berdiri di hadapan kami dan bersabda: “Barangsiapa dari kalian menginginkan tinggal di tengah-tengah syurga, maka hendaklah berpegang teguh kepada Al-Jama’ah, kerana syaitan bersama seorang (sendirian) dan dia dari dua orang, dengan lebih jauh”.

I am NOT an Extremist!

Wallahualam.

p/s: Bila mahu menghulur sumbangan untuk Adik Zawawi? Jom bantu yang memerlukan!

1 ulasan:

HambaAllah Yang Memakmurkan berkata...

Basically saya setuju dengan anda. Akidah yg terpesong daripada apa yg diajar oleh Rasulullah eloklah dibendung.

Cuma bila berdebat dgn mak ayah ni, cabaran sketlah kerana mereka ada fahaman sendiri, kita ada pendedahan & kefahaman sendiri.

Kadang2 kita yg muda yg akan melihat perspektif diri kita iaitu membuat apa yg kita rasa betul & segera utk diselesaikan.

Tapi mungkin pada orang yg lebih dewasa dan berumur, cara mereka berfikir utk membendung masalah bukan sprt kita.

ANyway, susah nak komen. But u're not an extremist insyaAllah. Just perselisihan pandangan je. I think it's not appropiate to call ur daughter or son an extremist..but u still have to respect ur parents.

Have a nice day!

Wassalam